tisdag 11 februari 2014

Brian Blade Fellowship - Perceptual (2000)

Om du gillar: Jazz i största allmänhet, bra sväng, bra groove, virtuosa inslag.

Som några av er förmodligen har snappat upp vid det här laget är jazz något ganska nytt för mig. Sakta men säkert lyckas jag greppa dess olika aspekter och stilar. Fascinationen för den här typen av musik har vuxit sig större och starkare och framförallt den instrumentala musiken ligger idag närmare hjärtat än någonsin.
     Jag har aldrig skrivit om jazz-verk på bloggen innan. Bara musik som innehåller starka element av det. Jag ska erkänna att jag inte riktigt har vågat då jag har känt mig alltför nykläckt för att uttala mig om det. Någon gång ska jag väl ta det steget också och varför inte börja med den här skivan som också är en stark nyförälskelse.
     Som namnet förtäljer är Brian Blade bandledaren för det här projektet. Han är också personen som sitter bakom trummorna m.m. Med sig har han en härlig skara musiker. Då det handlar om ett musikprojekt där musikerna varierar (och alltid är grymt bra) så presenterar jag hela listan:

Brian Blade – Guitar (Acoustic), Drums, Vocals, Producer, Liner Notes, Art Direction
Melvin Butler – Sax (Soprano), Sax (Tenor)
Jon Cowherd – Producer, Organ (Pump), Fender Rhodes, Pianette
Dave Easley – Pedal Steel
Daniel Lanois – Guitar (Acoustic), Guitar, Pedal Steel
Joni Mitchell – Vocals on "Steadfast"
Kurt Rosenwinkel – Guitar (Acoustic), Guitar (Electric)
Christopher Thomas – Bass, Vocals (bckgr)
Myron Walden – Clarinet (Bass), Sax (Alto)

Förutom en otroligt medryckande grund i varje spår levereras fantastiskt solo på fantastiskt solo. På andra spåret, Evinrude-Fifty (Trembling), fick jag vid första lyssningen chocken när jag hörde solot vid 03.25 då jag trodde att det var en vanlig elgitarr. Det hela kändes mer rimligt när jag senare fick reda på att det handlar om instrumentet pedal steel men det är fortfarande en fascinerande upplevelse.
     Inspelningen är även den riktigt härlig. Man har tillåtit musiken att behålla viss dynamisk och instrumentens karaktär kommer för det mesta fram på riktigt. Det går kanske inte att tala om ljudteknisk perfektion men bra är det.
     Det här är helt enkelt en riktigt grym jazzplatta och jag rekommenderar den varmt till alla. Är du ovan vid jazzen så ge inte upp utan låt den snurra några gånger - det kanske är nu det släpper.
     

Inga kommentarer: